Płatny Facebook. Ile będzie kosztowała korzystanie z Facebook’a?

facebook ile bedzie kosztował

Od początku istnienia Facebook’a – platforma była w pełni darmowa dla wszystkich użytkowników. W niedługim czasie wszystko może się zmienić. Jak kształtuje się przyszłość Facebook’a i ile będzie trzeba za niego płacić?

Świat stoi na subskrypcjach

W dzisiejszym świecie można zaobserwować niepokojący / wygodny trend, gdzie każda usługa jest na subskrypcję. Specjalnie użyłem tutaj dwóch słów, które należy użyć w zależności od preferencji. Niepokojący dlatego, że kiedy nazbiera się wiele tych subskrypcji to okazuje się, że miesięcznie płaci się blisko 500/700 zł za usługi (oczywiście wiadomo – nikt nikogo do tego nie zmusza, uff). Wygodnie dlatego bo można w każdej chwili zrezygnować i korzystać tylko wtedy kiedy potrzeba.



 

Jakie są subskrypcje?

Spotify za wolność od reklam w swoim serwisie muzycznym pobiera ok. 20 zł Aby uniknąć reklam na YouTube, trzeba zapłacić 35,99 złotych, a dosłownie w dniu pisania tego artykułu wzrosła cena do blisko 45 zł. Netflix to z kolei 29 zł do 60 zł miesięcznie (przy czym ostatnio znów podnieśli kwotę). Podobnie cena Disney+, Amazon Prime i innych podobnych. Nie zapominajmy że dawna platforma Twitter, a aktualna X wprowadziła opcję „zweryfikowany” za 33 zł /miesiąc.

Chyba jednym z najciekawszych subskrypcji jest opcja „podgrzewanych siedzeń” w samochodach marki BMW za 80 zł/miesiąc. Tak jak pisałem na początku z jednej strony jest to trochę przerażające, a z drugiej strony komfortowe. Płacisz masz – nie płacisz nie masz/niczym się nie martwisz. A jak Ty uważasz? Napisz w komentarzu!

Płatny Facebook – co wiadomo

Profil biznesowy Facebook’a opiera się głównie (jak nie w 100%) na przychodach od reklamodawców. Zasada jest prosta, reklamodawca chcę wyświetlać reklamę określonej grupie – Facebook (czyli firma Meta) oferuje dokładne profilowanie po reklamę. Dla reklamodawcy jest to doskonały „deal”. Jego reklama dociera dokładnie do grupy docelowej, tym samym zwiększając szanse na sprzedaż.

Wszystko to za sprawą danych osobowych i aktywności, które przekazaliśmy Facebookowi w czasie korzystania z ich portalu. Z naszych informacji stworzyli nasz wirtualny profil, który wie co go interesuje, co chce, czego szuka i pragnie.

Jednak Unia Europejska czuwa. Przez lata europejskie sądy twierdziły, że Meta nie może używać danych osobowych do reklamowania, chyba że firma uzyska wolną i wyraźną — tak lub nie — zgodę od osób korzystających z jej usług. W lipcu Norwegia, która nie jest członkiem UE, ale należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, posunęła się dalej, uznając sposób, w jaki Meta przeprowadza reklamy behawioralne, za nielegalne i nałożyła na te działania zakaz. Następnie kraj zaczął karać właściciela Facebook’a – Meta grzywną w wysokości 100 000 dolarów za każdy dzień niezastosowania się. Dziś ta grzywna wynosi ponad 7 milionów dolarów.

Kilka dni temu ogłoszono, że zakaz Norwegii zostanie powtórzony w całej UE po zatwierdzeniu przez Europejską Radę Ochrony Danych (EDPB). Zakaz ma wejść w życie w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Jeśli Meta znowu się nie dostosuje, UE może nałożyć znacznie wyższą grzywnę niż Norwegia. W maju firmie nakazano zapłacić 1 miliard dolarów za niezgodne z prawem przesyłanie danych Europejczyków do USA.

Seria grzywien i spraw prawnych zmusiła firmę Meta do narożnika. Wymuszono na niej że musi zmienić sposób uzyskiwania zgody użytkowników na behawioralne reklamy. Najnowsza odpowiedź Mety? Jeśli ludziom nie podobają się te reklamy, będą płacić, aby z nich nie widzieć. Według UE model płatności za niewyświetlanie reklam łamie europejskie prawo -„W zasadzie to podobne jest do wymuszenia: albo płacisz nam, albo oddajesz wszystkie swoje prawa”. Dodatkowo najgorsze w tym wszystkim jest fakt, że nie ma alternatywy dla Facebook’a. Co wtedy, kiedy użytkownikom nie podoba się ani płatny, ani darmowy model? Nie mogą po prostu opuścić Mety i wybrać alternatywnej platformy społecznościowej, bo ona nie istnieje.

Ile będzie się płacić za Facebook’a?

W tym miesiącu po raz pierwszy Meta wprowadzi miesięczną cenę za brak reklam. Dla osób w Europie cena ta wynosi obecnie 9,99 euro czyli około 45 złotych. Meta wprowadzi nową opcję subskrypcji bez reklam w Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii, Liechtensteinie i Szwajcarii w nieokreślonym terminie w listopadzie. Opcja subskrypcji będzie dostępna tylko dla dorosłych, podczas gdy dla osób poniżej 18 roku życia opcja wyświetlania reklam będzie wstrzymana.

W niedługim czasie przekonamy się jak ta subskrypcja za Facebooka’ będzie się prezentowała.

Uwaga ceny subskrypcji podane w artykule mogą nie być w 100% aktualne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *