Jestem na TikToku! Jak działa algorytm TikToka?

Nie sądziłam, że kiedyś skuszę się na założenie konta w tym serwisie, ale stało się. Jakie są moje wrażenia? Jakie efekty mam po kilku tygodniach?

TikTok powstał w 20126, ale to dopiero w 2020 roku, stał się popularnym serwisem w Polsce. W innych krajach już wcześniej mówiło się o szale TikToka. W Polsce dopiero pandemia sprawiła, że zechcieliśmy poznać to medium. Jako osobie pracującej w mediach, jeszcze 2-3 lata temu wydawało się, że żadne nowe Social Media nie powstaną i nie przebiją obecnego zainteresowania Instagramem, Twitterem, LinkedInem czy Facebookiem. Każdy z tych mediów odpowiada na inne potrzeby, innej grupy docelowej, głównie pod kątem wieku czy rodzaju treści. Okazuje się jednak, że młodzież bardzo szybko zweryfikowała i pokochała nowy kanał jaki jest TikTok. Po raz pierwszy kiedy pobrałam TikToka wydawał mi się bardzo bezsensownym miejscem, pełnym śmiesznych, mało wartościowych, głównie ogłupiających filmów. W Polsce panował szał, na tworzenie swojego wideo z podkładem piosenek czy kabaretów. Przez kilka minut można było się pośmiać, ale po dłuższej chwili wyskakiwały coraz bardziej żenujące filmy i wyzwania. Jednym z najgorszych, jakie zobaczyłam było – nagrywanie się podczas sikania w ubraniu…Zostawię to bez dalszego komentarza






 

Po raz kolejny dałam szanse TikTokowi w okresie jesienno-zimowym w 2021 roku. Weszłam z polecenia jednej z influencerek na jej nowe konto w aplikacji i…zostałam chyba z godzinę! Prawdę mówiąc, byłam zszokowana naprawdę innym contentem, bardzo ciekawym i wartościowym od porad związanych z wychowaniem psa, urządzaniem domu, przepisami. Zostałam na dłużej i zaglądałam regularnie, przyglądając się bacznie pewnym kontom, wzrostowi, samej aplikacji czy algorytmowi. Co ciekawe, podobno algorytm TikToka pracuje w taki sposób, że już po kilku dniach wyłapuje bardzo dobrze, to co lubisz a czego nie i podpowiada Ci pożądaną treść. Od tego czasu nigdy więcej nie trafiłam już na młodzież sikającą w gacie!

Jak zacząć na TikToku? Czy warto mieć konto na TikToku?

Kiedy wyjeżdżaliśmy w styczniu na miesięczny pobyt na Zanzibarze pomyślałam, że to dobry czas, aby potestować TikToka. Mówi się, że po założeniu konta na aplikacji, warto jest regularnie i dużo treści dodawać na swoje konto oraz być aktywnym, dzięki temu konto szybko urośnie. Powiem szczerze, że jest w tym „coś”! Dodawałam filmy praktycznie co 1-2 dni przez około 3 tygodnie i miałam niesamowite efekty! Wyświetlenia po kilka i kilkanaście tysięcy w 1-2 dni. Masowe obserwacje, komentarze i co ciekawe naprawdę wiele z tych osób przechodziło na moje kolejne konta jak instagram czy youtube. Dlatego właśnie warto jest mieć konto na TikToku, aby trafić do nowych osób ze swoimi treściami, których bardzo często nie ma na innych kanałach lub na nas nie trafili.

Jak zacząć na TikToku, powiedziałabym, jak zawsze, zacząć! Z drugiej strony widząc, jak działa to medium, doradziłabym Ci robić naprawdę dużo treści, najlepiej w jednym rodzaju/kategorii, eksperymentować z rodzajami. Tak jak było to u mnie – podróż, a nawet ta konkretna – Zanzibar. Oczywiście dobrze jest mieć jakiś pomysł na prowadzenie TikToka, aby nie było to kolejne medium i brak czasu na niego. Dlatego sama nie założyłam jeszcze konta dla naszej agencji ambitnamarka.pl, nie mam kompletnie pomysłu na firmowego TikToka, ale też nie mam czasu na prowadzenie go i potrzeby na pozyskiwanie klientów z tego źródła. Dlatego nie stresuje się tym, nie wmawiam sobie, że muszę.

Zapraszam na moje konto TikTok/PatrycjaStory

Czy prowadzenie TikToka jest trudne?

Nie! Powiedziałabym, że to jedno z prostszych kanałów Social Media, jakie obecnie są. Serio! Mimo, że jest to content wideo, który wielu wydaje się być, trudnym do wykonania to aplikacja jest bardzo intuicyjna i ma wiele narzędzi w sobie, dzięki, którym możemy takie wideo przygotować. Z drugiej strony patrząc na efekty i rosnące wyniki każdego wideo, jest ogrom motywacji do tworzenia kolejnych. Porównując, chociażby moje konto na kanale youtube, w które od kilku lat, z większa lub mniejszą regularnością, wkładamy naprawdę wiele pracy i czasu, wideo jest wysokiej jakości, w tworzenie zaangażowane są aż 2 osoby, kręcenie i montaż trwa kilka godzin, a subskrybuje stoją w miejscu…Dlatego TikTok wydaje się być bardziej wdzięcznym medium. Pytanie jak przekładają się te liczby na sprzedaż, zaangażowanie fanów/klientów czy regularne odwiedziny na innych kanałach?

Jak działa algorytm TikToka?

To bardzo sprytne medium. Działa głównie na materiałach wideo, aby to wybiło się wysoko w wynikach i stało się tak zwanym wiralem, ważne jest kilka czynników. Przede wszystkim (1) chwytliwy i tak zwany klikbajtowy obrazek, czyli napis na okładce głównej. Kolejnym ważnym elementem jest (2) połączenie dźwięku mówionego – najlepiej nagranego samodzielnie na potrzeby tej rolki, w połączeniu z trendowym plikiem muzycznym. Pamiętaj też o użyciu (3) pionowych zdjęć/filmów, aby wideo było estetyczne pod tym kątem. Jeśli będzie się lepiej oglądało, użytkownik zostanie do końca, da lajka, a nawet zaobserwuje! Do tego (4) kilka animacji czy napisów w szybkim tempie. Na sam koniec (5) warto dodać CTA, czyli impuls do działania, np. skomentuj, napisz, zobacz na moim instagramie więcej itp. Wszystko zależy od tego, jaki chcesz uzyskać efekt, jaki masz cel, promowania się na TikToku.

Na koniec najważniejsze. Aby uzyskać efekt na TikToku, warto mieć coś do zakomunikowania. Nie przebiją się tu filmy w stylu „mam xxx, cena xxx, zapraszam”. Tu trzeba trochę pogłówkować nad ciekawym pokazaniem produktu, tym bardziej, że mamy niewiele czasu. Ponieważ TikTok charakteryzuje się szybkim wideo do max. 1 minuty a najlepoiej gdyby wideo miało 15-30 sek.

Jesteś na TikToku? Masz inne cenne wnioski? Napisz mi o tym w komentarzu.

 

Jeśli potrzebujesz pomocy w tej kwestii lub innych związanych z marketingiem odezwij się do mnie im omów na konsultację

Konsultacja biznesowa indywidualna: Ambitny START

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *